mandag den 18. august 2014

BLUEFIN TUNA EXTREME - DAY 3

Lad mig sige det med det samme, dag 2 var sgu ikke lige værd at skrive hjem om. Vi så ikke noget og mærkede ikke noget. Ikke destomindre, (man skal jo se positivt på tingene), så vi hvaler og delfiner samt et par nysgerrige ørne. Mother nature we love you (når man altså fanger fisk samtidig).

Tid til revanche...

DAY 3 - dagen startede godt. Vi fik en melding om at min bagage var/er fundet og sikkert fremme i hytten. God morgenmad hos den lokale cafe "Bluefin", hvilket jo på en måde var det eneste rigtige sted at starte dagen.

Ankommet ved båden var 3 hold klar til at tage afsted. 6 gutter fra Minnesota ready to rock&roll. Vi havde faktisk en ret sløv start med makrellerne. Vi måtte standse flere gange og noget tydede på at samme mønster fra dag 2 fortsatte. Ingen fødefisk og, ak nej, ingen tun. Derudover var der ret godt gang i bølgerne og det regnede. Vi fik dog endelig fyldt tanken med madding og derefter besluttede vi at sejle ca 45 min til "East Point", hvor der tidligere havde været held med fiskeriet.

Endnu engang et klassisk set-up med to på "prop" og en på kiten.  Ca 30min efter vi havde sat stængerne kom hugget vi havde ventet ca 11,5timer på. Gang i fightstolen igen, denne gang med good old Rich i stolen. I samme øjeblik han havde sat sig i stolen åbnede himlen sig og det begyndte at sile ned. Lyn og torden og gang i den. Efter ca 50min intens fight kom belønningen: BLÅFINNET TUN, 108 inch (274cm) og ca.750 pound (340kg). Rigtig god fisk.

Samtidig med Riches fight faldt vandtemperaturen ret dramatisk med 12 grader fra 18 til 6 grader. Brad (kaptajnen) mente at det skyldtes den front der trak indover samtidig med fighten. Det gav anledning til at skifte plads, hvorfor vi sejlede ca 50 min tilbage mod Souris, som var vores udgangspunkt.

Vi nåede kun at sætte kiten og var i gang med at sætte anden stand, da Brad råbte "THERE'S A FISH AT THE KITE". En kæmpe BLUEFIN legede med den stakkels makrel der var fisket helt i overfladen. Vi nåede at se fisken angribe agnen 4 gange, tilsyneladende i gang med at dræbe sit bytte inden den skulle sluges. Derefter tog den makrellen og stak af. Det var det vildeste øjeblik med fiskeri, jeg nogensinde har oplevet - Det var et af de øjeblikke, hvor alle holder vejret og derefter råber og skriger i ren begejstring.

Jeg havde valgt en standup fight, hvilket selvfølgelig skulle prøves. Ikke den nemmeste fisk, at starte med. Den var oppe i overfladen flere gange undervejs og hver gang med "Fuck den er stor" som eneste kommentar.

Fisken skulle landes og endelig fik Matt (deckie) fat i leaderen. Brad fik fat i fisken med halekrogen og løftede den op. Desværre i selvsamme løft mistede krogen sit greb og fisken kunne svømme lettere anstrengt ud i friheden. Jeg nåede ikke at få et closeup af fisken, hvilket Rich ellers stod klar til i kulissen. GOD DAMMIT. Ikke destomindre fik vi målt og anslået fiskens vægt. Ca 112 inch, hvilket svarer til 284cm. Den havde ti haletakker, hvilket efter sigende skulle svare til en tak per 100 pound. Derudover var fisken mega tyk "like a barrel". Kaptajnen og deckien var ikke i tvivl om at dette var en GRANDER og at fisken vejede omkring 1050 pund svarende til ca 475kg.

Lad os se, hvad de næste 4 dage bringer.

Tommy the Tuna is over and out

Rich i stolen

Rich med sin fine fisk..