søndag den 17. august 2014

BLUEFIN TUNA EXTREME - DAY 1






Efter den lettere katastrofale tur her til PEI, var tiden kommet til første dag på vandet. Richard og jeg havde brugt dagen i går på afslapning, en tur i den lokale fiskebutik med indkøb af nyt tøj og på at se videoer fra tidligere års tunfiskeri.

Jeg havde tidligere troet at man blot fodrer fiskene og så vælger sin fangst. Sådan var det også - bare ca to år siden - nu er der dømt tradionelt bait-fishing med levende makreller fisket i to-tre meters dybde. Derudover en enkelt agnfisk fisket helt i overfladen ved hjælp af en kite.

Jeg havde vundet lodtrækningen om retten til første fisk, hvilket jeg var ret godt tilfreds med. Efter ca tre timer brød helvede løs, da en tun tog makrellen helt i ovefladen fisket med kiten. Alle mand kæmpede for at få de andre stænger ind, at holde linen stram og styre båden i den rigtige retning. Fisken havde dog den helt rette strategi da den valgte at svømme mod os og under båden videre i den anden retning. Vi missede den - fuck!

Rimelig op ad bakke efter at have ventet i tre timer. De andre (7) både gav ikke rigtig nogen gode meldingen og kl.ca.13.30 efter ca 6 timer på vandet var det meget tæt på desperation. MEN SÅ eksploderede ALT med et kæmpe hvin fra stangen tættest på os. Et udløb på ca 750meter på ganske kort tid lyder halvvoldsomt med knarren slået til - SHIT det var sgu vildt.

Vi fik hurtigt de andre stænger ind og fighter kunne begynde. Jeg havde argumenteret for et stand-up show fra Rockie-Tommy, men de kiggede lidt spørgende og underligt på mig med et hånligt grin - "please just try the chair before even considering standing up" - ok jeg måtte i stolen. På en måde godt tilfreds med beslutningen, da jeg flere gange var presset helt i bund (i stolen). Det skal dog siges, at man ikke er spændt fast, så der er en del fight i denne version også.

Efter 1time og 5minutters fight kom resultatet: en smuk GIANT Bluefin på 293cm (116inch) og anslået til ca 425kg (950-1000pund).

Tommy the tuna over and out ;)

3 kommentarer:

  1. Fandme cool Tommy! 425 kg er jo en absurd stor tun-basse! :) Tæt på Grander - og æresmedlem i Skandinavisk Tuna Club;)

    Tillykke! :)

    SvarSlet
  2. Vildt! Kæmpe tillykke mr. Tuna!

    SvarSlet